Přeskočit na obsah

Pardubický masakr

Autor: Václav Hnát
Původní datum vydání: 18. 2. 2024

Sledujte epizodu jako video nebo si ji poslechněte jako podcast.

Úvod

7. červen 1918. Tento den se zapsal do pardubických dějin krvavým písmem. Válkou ztrápení pardubičtí občané se rozhodli využít štěstí, kdy na zdejším nádraží zastavil vlak plný jídla. Následné rabování se však podaří pokojně ukončit. O několik hodin později však dojde ke zbytečné potyčce, která skončí střelbou… Půjde o příběh původní železnice, vojenské nemocnice a ukrutného hladu, který vyvrcholil zmíněnou střelbou do neozbrojených civilistů.

Rozvoj města

Naše vyprávění začíná před budovou bývalého vlakového nádraží v Pardubicích, která bude ústředním místem této epizody. Náš příběh však nezačíná v roce 1918, ale už v roce 1845, kdy zde byla vystavěna první železniční trať. V této době ještě nikdo netušil, že nové železniční spojení přinese do Pardubic hlad a posléze i smrt. Začneme tedy poněkud obšírně 4. září 1842, kdy započala stavba železniční dráhy, která měla spojit Prahu s Olomoucí, a vedla přes Českou Třebovou a Pardubice. V Rakouském císařství totiž tehdy probíhala mohutná výstavba železnic, které zapříčinily mohutný průmyslový rozvoj napojených měst. Stavba zmíněné dráhy šla velice dobře a byla dokončena v řádném termínu, v srpnu 1845. Již 20. srpna téhož roku projel Pardubicemi první slavnostní vlak a 1. září byl zahájen pravidelný provoz. To byl však pouze první krok v rámci pardubického železničního rozvoje, jelikož v roce 1855 byla zahájena výstavba Jihoseveroněmecké spojovací dráhy, která spojila Pardubice s Libercem. Stavba byla dokončena 1. května 1859 a od 1. června 1871 bylo město spojeno s tehdejším Německým Brodem. Pardubice se tak staly vytíženým železničním koridorem, což mělo obrovský vliv na život místních obyvatel. O této přeměně hovoří Josef Sakař ve svém díle Dějiny Pardubic nad Labem takto: „Stavba státní dráhy z Vídně do Prahy způsobila Pardubicím nový směr v životě i ve stavebním díle. Nádraží na západním území stává se jádrem Nového města, které již roce 1845 načínalo se v těsné blízkosti trati stavbou pošty a nádražního hostince.“ Okolí nového nádrží se tak stalo průmyslovou oblastí, ve které vznikl mimo jiné velký lihovar a cukrovar. Před postavením železnice žilo v Pardubicích přibližně 4 tisíce obyvatel a v roce 1901 se uvádí už 16 322 obyvatel. Z Pardubic se tedy koncem 19. století stalo významné město, které počtem obyvatel a místním rozvojem dohnalo sousední Chrudim a Hradec Králové. Autorka Dagmar Broncová k tomu uvádí: „Po zřízení státní železnice a po krátkém období, kdy byly v letech 1850 až 1851 Pardubice střediskem nového kraje, začalo období hospodářského a průmyslového růstu.“

img378
Městská elektrárna v Pardubicích

Symbolem zmiňovaného rozvoje města se tak v roce 1905 stala městská elektrárna, postavená firmou známého českého vynálezce Františka Křižíka. Elektrárna zásobovala proudem nejen Pardubice, ale i ostatní vesnice a stala tak jednou z neúspěšnějších městských firem. Elektrifikace města však nebyla jedinou modernizací, kterou si město zařídilo. O dva roky později si město na vlastní náklady vybudovalo vlastní vodovod, který přiváděl vodu do všech částí města. V souvislosti rozvojem města byl dále v letech 1909 až 1911 zregulován tok Labe, který zásadně změnil ráz celého města. Z Pardubic se tak stalo velké a moderní město, které tehdy dominovalo celému východočeskému regionu. Poté však přijde rok 1914, který všechno změní.

Vojenská nemocnice

Právě se nacházíme na pardubickém sídlišti Dukla, které zde vyrostlo v průběhu 50. let minulého století. V roce 1914 se tu však rozprostíral armádní pozemek, svého času využívaný jako cvičiště. Právě kombinace velkého města, železničního koridoru a armádního pozemku zde stvoří obrovský nemocniční komplex, který Pardubice uvede do velice nepříjemné situace, vedoucí k následnému masakru. Po vypuknutí první světové války v červenci 1914 bylo rakousko-uherské armádě jasné, že válka přinese do zázemí mnoho zraněných vojáků, kteří budou potřebovat ubytování a lékařskou péči. Věděli, že největší vojenská nemocnice ve Vídni nebude stačit a proto se začali poohlížet po vhodném místě, kde by vybudovali další vojenskou nemocnici. Armádní velení se logicky rozhodlo pro rozvinutou oblast východních Čech kvůli jejímu dobrému železničnímu spojení s ostatními částmi monarchie. To byl důvod, proč jsem v první kapitole vysvětloval důležitost výstavy železniční tratě. Zpočátku se uvažovalo o výstavbě v Chrudimi v Hradci Králové či v Přelouči, ale nakonec bylo rozhodnuto, že nová nemocnice bude stát v Pardubicích. Rozhodně je důležité tu vysvětlit, proč se rozhodli právě pro toto město. Pardubice totiž měly vlastní vodovod, kanalizaci a hlavně elektrárnu, která měla kapacitu zásobovat obrovskou nemocnici proudem. Nyní se tedy dostáváme přímo k místu, kde měl být tento objekt vybudován, což bylo tehdejší vojenské cvičiště, rozprostírající se těšně za městem v blízkosti železniční stanice. V předválečné době zde cvičil 8. dragounský pluk, dislokovaný právě v Pardubicích. Zmíněný prostor cvičiště navíc nebyl v pronájmu, jelikož zdejší pozemky v roce 1856 prodalo město armádě. O výběru místa bylo tedy hned na počátku války rozhodnuto a měla zde vyrůst největší nemocnice ve střední Evropě s 10 tisíci lůžky pro zraněné vojáky. Oproti tomu měla ta vídeňská pouhých 6 tisíc lůžek.

img342
Bývalý areál vojenské nemocnice, dnes sídliště Dukla

Rozhodnutí státních orgánů však znepokojilo městské zastupitele, kteří se obávali obrovského zatížení městské infrastruktury ve prospěch nemocnice. Obávali se, že nemocnice plně zatíží vodovod, kanalizaci a elektrárnu, což by odnesli pardubičtí občané. Armádní představitelé však pardubické zastupitele uklidnili tím, že armáda bude městu za energie platit a navíc bude zásobovaná ze státních zdrojů. Stavba začala počátkem prosince 1914 a po rychlé dostavbě získala oficiální označení C. a k. válečná nemocnice. Nicméně si jí přezdívalo například Barákové město, Dřevěné město nebo Rezervní nemocnice. Do dějin však vešla pod neoficiálním označením jako Karanténa. První zranění vojáci sem dorazili po železnici na jaře 1915 a už tehdy bylo všem jasné, že nemocnice bude pro město zkázou. Slibované státní dodávky potravin a zdravotnického materiálu vázly nebo byly naprosto nedostačující. Zástupci Karantény se tedy vydávali na místní trhy, kde ve velkém skupovali potraviny, původně určené pro pardubické občany. To mělo za následek nejen absenci potravin, ale i růst cen, za které si mohla dovolit nakupovat jen armáda. Pardubice se tak dostaly do nebezpečné spirály, ze které nebylo úniku. Místní obyvatelé tedy začali již v roce 1915 trpět hladem. Karanténa tak po celou dobu války zatěžovala veřejný zásobovací systém, navzdory původním slibům ze strany rakouské armády. Vyšroubované ceny potravin se však podaří v půlce války zmírnit díky nečekanému zdroji.

V rámci vyprávění o vojenské nemocnici jsme se přesunuli na Centrální hřbitov, kde od roku 1998 stojí poměrně netypický pomník. Ten je věnován vojákům 15. osmanského armádního sboru, kteří byli ve zmiňované nemocnici léčeni. Právě tito turečtí vojáci sehráli v letech 1916 a 1917 pro místní obyvatelstvo poměrně zásadní roli. Koncem léta 1916 vyslala Osmanská říše do Rakouska-Uherska vojáky zmíněného armádního sboru, kteří měli bojovat v Haliči na východní frontě. V bojích po boku svých rakouských spojenců však utrpěli obrovské ztráty a zranění vojáci byli převáženi do pardubické Karantény. Zde však tito muži velice trpěli, jelikož se o ně čeští lékaři odmítali řádně starat. Turci však byli z nám neznámých důvodů vybavení zlatými šperky, za které si v nemocnici kupovali přízeň svých ošetřujících lékařů. Zanedlouho se turečtí vojáci začali vydávat přímo do Pardubic, kde směňovali své zlato za potraviny od běžných obyvatel. Turecké zlato tak v letech 1916 a 1917 pomohlo zmírnit lidem hlad. O této situaci nás informuje kniha Stanislava Vinaře Pardubicko válečné, revolucionářské a partyzánské, ve které se píše: „Do karantény přišly postupem času všechny možné národnosti, také Turků zde bylo mnoho tisíc. Z těchto Turků mnoho lidí v Pardubicích zbohatlo, neboť tito ranění vojáci, zejména důstojníci, měli s sebou mnoho šperků, zlata, zlatých mincí a ovšem ti chudáci směnili i poslední majetek, například hodinky, za sousto potravin.“ V září 1917 byl 15. osmanský sbor převelen zpět do Konstantinopole a všichni Turci z Pardubic zmizeli. Poslední válečný rok 1918 se tak stane ještě hladovějším než léta přechozí a do kterého se navíc promítne i pandemie Španělské chřipky. Jenom pro zajímavost uvedu, že v prosinci 1920 v pardubické Karanténě pobýval i autor dobrého vojáka Švejka Jaroslav Hašek, jehož návštěva se letmo promítla do jeho díla.

Hladová bouře

S rokem 1918 se vracíme zpět na staré vlakové nádraží, které se v té době stalo jedním z nejvytíženějších v Rakousko-Uherské monarchii. Nyní tudy neprojížděli jen vagóny se zraněnými vojáky, ale začali tu zastavovat vlaky plné jídla. Určitě si kladete otázku, kde se ve vyhladovělé monarchii vzaly vlaky plné jídla. Za touto skutečností stojí společná rakousko-německá vojenská operace Faustschlag, nebo-li Úder pěstí. Operace byla namířena proti vojskům tehdejší Ruské sovětské republiky a prakticky ukončila válku na východní frontě. Armády centrálních mocností tehdy dobyly Estonsko, Lotyšsko, Bělorusko a zejména celou Ukrajinu. Ta byla tehdy pro svoji úrodnost přezdívána „Obilnice Evropy“, čehož rakouští uchvatitelé náramně využili. Bylo zde tolik jídla, že si ho mohli díky bezkonkurenčním cenám dovolit nakupovat i ti nejběžnější vojáci, na což zareagovala polní pošta, která jim umožnila zasílat až 100 kg balíky. Dodávky potravin, převážené po největších rakouských železnicích tehdy však nepatřily pouze vojákům, ale i přímo státu, který tak chtěl odvrátit hladomor. Na jaře a v létě 1918 tak po celé monarchii jezdily vlaky napěchované ukrajinskými potravinami a jeden z těchto vlaků měl tehdy zastavit na pardubickém vlakovém nádraží.

Večer 6. června dorazil směrem od České Třebové do Pardubic vlak, který zde ponechal 6 uzamčených vagónů. Samotný vlak tehdy odjel pryč a zaměstnanci zdejšího nádraží záhadné vagóny odstavili na slepou kolej. Zaměstnanci železnice si byli vědomi toho, že přes Pardubice projíždí denně nespočet zmiňovaných vlaků a proto se začali zajímat o obsah vagónů. Vyhladovělí železničáři se dozvěděli, že jejich obsahem je slanina, s čímž se ještě v ten den svěřili svým rodinám a kamarádům. Tato informace se rychle rozšířila po celých vyhladovělých Pardubicích a spustila obrovskou spontánní lavinu. V 8 hodin ráno se u zmiňovaných vagónů srotilo obrovské množství občanů, zejména ženy, které se tehdy staraly chod domácností. Této akce se tehdy nezúčastnili téměř žádní muži, kteří by takovou rebelií riskovali odvod na hroutící se fronty. Ženy se téměř ihned po srocení vrhly na vagóny a podařilo se jim do nich proniknout. Uvnitř skutečně nalezli obrovské množství slaniny, kterou si začaly mezi sebou rozdělovat. Tohoto nezvyklého shromáždění si však povšimla Nádražní správa, která telefonicky informovala okresní hejtmanství. To na místo vyslalo své komisaře Vichra a Kobliha, včetně zdejšího četnického strážmistra Antonína Medala. Přivolaným četníkům se přibližně o půl deváté podařilo dav nenásilně od vagónů odehnat. Důvod, proč se odehnání obešlo bez násilí, měl být ten, že čeští četníci měli při plnění svých úkolů pochopení pro hladovějící občany. Nicméně se jim nepodařilo tehdy už dvoutisícový dav rozehnat a rozzlobení občané se opětovně shromáždili na druhé straně kolejiště. Stále se zvětšující dav četníky vyděsil natolik, že informovali vojenské posádkové velitelství, ze kterého na místo dorazili podplukovník Rot a major Gruber, kteří byli německé národnosti. Podplukovník vyhodnotil situaci jako krajně kritickou a proto si telefonicky přivolal vojáky ze své posádky. Tentokrát se již nejednalo vstřícné Čechy, jako v případě četníků, jelikož se zde nacházeli vojáci 39. uherského pěšího pluku, který byl doplňován z maďarského Debrecínu. Většina vojáků zde byla tedy maďarské národnosti, kteří neměli k pardubickému obyvatelstvu téměř žádný vztah. Podplukovník tehdy vydal rozkaz k rozestavění čtyř kulometů, které měly rozzuřený dav okamžitě rozstřílet. Zanedlouho se tak stalo a v okolí nádražní budovy stály uherské kulomety, namířené přímo do lidí. Nyní již zbývalo poslední – vydat rozkaz se střelbě.

img354
Budova bývalého vlakového nádraží Pardubice

Kulomety však zůstaly tiché, jelikož se do celé věci vložil velitel pardubické městské policie Augustin Jung, který na místo přispěchal se svými strážníky. Tomu se podařilo podplukovníka přesvědčit, že jeho strážníci mají s obyvateli dobrý vztah a jejich přítomnost dav zklidní. Podplukovník s návrhem souhlasil a rozhodl se dát lidem čas, aby opustili prostory nádraží, což se za chvíli stalo. Rozzuřené ženy se tedy uklidnily a vrátili se zpět do svých domovů. Augustin Jung tak tehdy zachránil bezpočet lidských životů a rozhodně je nutné tu zmínit, že byl později za svojí vynikající službu vyznamenán. Také zmíním, že kvůli pohybu lidí na trati byla pardubická železniční trať uzavřena a projíždějící vlaky musely čekat před nádražím. Po odchodu občanů se z místa odebrali také vojáci, strážníci a četníci, kteří se vrátili na své posádky a stanice. Podplukovník se však logicky obával dalších výtržností a rozhodl o nasazení vojenských hlídek, které se pohybovaly v okolí železniční tratě.

Osudová střelba

Nyní se nacházíme u kaple svaté Anny, která se nachází 900 metrů od starého nádraží. Zde došlo 7. června odpoledne k dalšímu menšímu rabování, které nakonec vedlo k osudové střelbě. Právě zde se poprvé objeví hlavní antagonista tohoto příběhu – jistý maďarský poručík Reményi.

Od rozehnání davu uběhlo několik hodin a během poledne celé Pardubice utichly, byl totiž čas oběda. Odpoledne však město zase ožilo, což přineslo na trať další rozruch. Kvůli předchozímu zpoždění vlakových spojů se totiž u zmíněné kaple začaly hromadit vlaky, jedoucí od České Třebové. V roce 1918 tu ještě nebyl podjezd, jak je tomu dnes, a tehdy tu stál klasický přejezd. Před 17 hodinou si kolemjdoucí lidé povšimli stojících vlaků, které zcela evidentně nevezli vojáky a chtěli vyzkoušet štěstí. Informace o vlacích s potravinami měla opět pocházet od železničních úředníků. Kolemjdoucí ženy a mladíci tedy vstoupili do tratě a podařilo se jim vloupat do vagónů, kde objevili základní potraviny, jako například mouku nebo cukr. Okamžitě se pustili do drancování a brzy se tu opět začali houfovat další kolemjdoucí. Za chvíli na místo opět přiběhl městský velitel Jung, doprovázený strážmistrem Medalem, kteří svépomocí dav rozehnali, jelikož chtěli předejít nasazení uherského vojska. Lidé je poslechli a s nakradeným zbožím se rozutekli do svých domovů.

Informace o tomto incidentu se však k uherským vojákům dostala a proto velitel desetičlenné hlídky poručík Reményi vydal svým mužům rozkaz zastřelit každého, kdo neuposlechne jejich výzev. Pro náš příběh bude důležitá i informace o tom, že součástí této hlídky bylo 9 Maďarů a 1 Čech. Hlídka se tedy vydala do okolí místa přechozího incidentu a začala hlídat čekající vlaky. Kolem 18 hodiny, tedy pouhou hodinu po incidentu, se hlídka ocitla u vedlejšího přejezdu, který tehdy spojoval ulice Sladkovského a Rokycanovu. V dnešní době již neexistuje a místo něho tu stojí podchod. V tu samou dobu, kdy sem došli vojáci, byly spuštěny závory a začaly se tu shromažďovat ženy a děti, které hodlaly přejít na druhou stranu. Po chvíli se na ulici Sladkovského nashromáždilo asi 30 lidí, ke kterým přiběhli vojáci a snažili se je od závor odehnat. Během toho se chopili jedné paní, která si nesla velkou tašku, jelikož se domnívali, že s ní jde krást. Ta jim však ukazovala, že má tašku prázdnou a snažila se jim vysvětlit, že pouze přechází na druhou stranu kolejí. Křičící žena upoutala pozornost, jak čekajících, tak kolemjdoucích a na místě se začalo srocovat čím dál tím víc lidí. To vojáky vyděsilo, a proto jejich velitel vydal rozkaz k varovnému výstřelu. (BUM) Po první salvě začali vojáci přebíjet své pušky a během toho se znenadání ozval nečekaný výstřel, který zasáhl jediného českého vojáka do nohy. 24letý poručík situaci vyhodnotil jako střelbu z řad občanů a vydal rozkaz ke střelbě do lidí. (BUM) Po druhé salvě se dav rozprchnul a na místě zůstali ležet tři bezvládná těla a několik raněných. Zanedlouho bylo zjištěno, že mrtvými byli koželuh František Hatle, učitel obchodní školy Josef Slezák a 12letý žák obecné školy Oldřich Kudrna. Ihned poté se hlídka na rozkaz otočila a začala pochodovat směrem k tehdejšímu nádraží, což uviděl jeden malý chlapec, který po hlídce hodil kamenem. Na to se hlídka otočila a chystala se chlapce zastřelit. Do této děsivé situace opět zasáhl velitel Augustin Jung, který vojákům německy rozkázal, aby nestříleli a odešli, což se také stalo. Na nádraží se poručíkovi jeho rozkaz rozležel v hlavě a začal se oprávněně obávat pomsty ze strany pardubických občanů. Oddělil se tedy od svých podřízených a naskočil na vlak jedoucí do Hradce Králové. Tehdy však nikdo netušil, kam zmizel a začali ho hledat jak vojáci, tak rozčilení občané. Poručíka Reményiho však v Pardubicích nikdo nenašel, jelikož se odebral na vojenskou posádku v Hradci Králové, kde ho zdejší vojáci ukryli.

Pamětní deska v ulici Sladkovského

V reakci na střelbu byla vojsku vyhlášena pohotovost a pardubické ulice kolem 19 hodiny ovládli vojáci a policisté. Nyní již pouhá přítomnost ozbrojených vojáků občany odradila od dalších protestních akcí a v tomto duchu končí osudový 7. červen. Druhý den představitelé města poslali telegrafy českým poslancům v Říšské radě, což byl tehdy zákonodárný orgán Rakouského císařství. V ten samý den bylo ze strany státu nad Pardubicemi a nad okolními obcemi vyhlášeno 9denní stanné právo. 10. června proběhla v kostele svatého Bartoloměje zádušní mše za zabitého učitele Josefa Slezáka, která se okamžitě přeměnila v pokojnou demonstraci, které se zúčastnilo obrovské množství lidí. Toto shromáždění následně prošlo dnešní třídou Míru a poté se rozpustilo. Důvod, proč nebyl tento dav během stanného práva rozehnán, byl ten, že pohřební obřad je čistě církevní záležitostí, nehledě na počet účastníků. Všechny tři pohřby obětí uhradilo město. Současně s vyhlášeným stanným právem započalo policejní vyšetřování, díky kterému byly všechny události pečlivě zdokumentovány. Policejní orgány však směli pouze události předběžně zadokumentovat, ale nesměli v této věci nijak činit. Trestné činy vojáků totiž spadaly pod pravomoc vojenských orgánů, které však byly v této době enormně vytížené. Vojenský auditor tak do Pardubic dorazil až o několik týdnů později, kde konečně zahájil úkony trestního řízení. Jeho vyšetřování vycházelo ze zmíněných policejních zpráv a nakonec nechal za pomoci uherských vojáků vykonat rekonstrukci. Závěr vyšetřování konstatoval, že vojáci jednali unáhleně pod tlakem tehdejších událostí a bezmyšlenkovitě stříleli do davu, aniž by řádně mířili. Auditor své výsledky zaslal vojenskému soudu, který měl případ projednat. Než však došlo k řádnému soudnímu líčení, tak se monarchie rozpadla a vzniklo samostatné Československo. Dotyční pachatelé tedy nebyli nikdy odsouzeni a jejich další osud nám není doposud znám. V prvních letech nové republiky byly v Pardubicích tyto události stále velmi živé, a proto se rada města rozhodla vyhotovit pamětní desku. Ta byla v roce 1924 usazena na dům č. p. 433 ve Sladkovského ulici, kde k masakru došlo. Postupem času se ale na tyto události zapomnělo a jediným svědkem tak zůstává zmíněná pamětní deska.

Na samotný závěr tohoto vyprávění jsme se odebrali do ulice Sladkovského, nacházející se 600 metrů od starého nádraží, kde byla v roce 1924 umístěna pamětní deska, připomínající krvavé události z června 1918.

Použité zdroje

  • KALENDOVÁ, Andrea. Pardubice za 1. světové války. Brno, 2017. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Historický ústav. Vedoucí práce PhDr. Zdeňka Stoklásková, Ph.D.
  • HORÁK, Petr. Vojenská karanténa v Pardubicích 1914-1918. Pardubice, 2009. Bakalářská práce. Univerzita Pardubice, Filozofická fakulta, Kateda historických věd. Vedoucí práce doc. PhDr. Tomáš Jiránek, PhD.
  • VINAŘ, Stanislav. Pardubicko válečné, revolucionářské a partizánské, Pardubice, 1936.
  • Kde v Pardubicích dodýchala monarchie. KUCHTOVÁ, Šárka. Český rozhlas Pardubice [online]. 10. 6. 2018. Dostupné z: https://pardubice.rozhlas.cz/kde-v-pardubicich-dodychala-monarchie-7426276
  • Kde se vzala a kam se poděla pardubická Karanténa. KUCHTOVÁ, Šárka. Český rozhlas Pardubice [online]. 30. 1. 2024. Dostupné z: Český rozhlas Pardubice
  • Maďarský národní archiv, VL 570/3. Reményi Géza – Magyarország – zászlós – IR. Nr. 39 15. Komp.
  • Hladová bouře v Pardubicích. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2024. Dostupné z: Wikipedia
  • 155 let železnice v Pardubicích. Pardubický spolek historie železniční dopravy [online]. Dostupné z: Pardubický spolek historie železniční dopravy
  • Historie firmy. Vodovody a kanalizace Pardubice, a.s. [online]. Dostupné z: Vodovody a kanalizace Pardubice
  • JUNG, Peter. Rakousko-uherská armáda za první světové války. Computer Press (CP Books), 2010. ISBN 978-80-251-1520-6.

Přidejte se ke komunitě Temných spisů a získejte bonusový obsah s předstihem.

© Václav Hnát; všechna práva vyhrazena.